torsdagen den 1:e november 2012

Kycklinggryta med kokosmjölk och ingefära

Här kommer receptet på gårdagens paleomiddag. Mina vänner och jag har i stort sett ganska olika sätt att äta och se på kost, men samtliga åt med god aptit och maten fick gott betyg. Jag serverade maten med mozarellaost och halloumiost, men vill man äta helt paleo kan man givetvis strunta i det. Kycklinggrytan är helt laktos- och glutenfri.


8 port
900 g kycklingfilé
1 pkt (400 g) kokosmjölk (jag hade extra krämig)
3 gul paprika
färsk ingefära
ingefära krydda
paprikapulver
salt och svartpeppar

Skär kycklingen i mindre bitar. Stek dem i salt och färsk ingefära (som du river ner) i kokosfett/olja lätt. Filéerna ska inte vara genomstekta, utan bara få lite färg. Häll på kokosmjölk och koka upp. Sänk sedan värmen och låt koka/puttra i 10-15 minuter. Krydda med ytterligare ingefärskrydda vid behov, svartpeppar och paprikapulver. Skär paprika i bitar och lägg ner i grytan när det är några minuter kvar. Smaka av och krydda efter behag. 

Jag serverade grytan tillsammans med råris (glutenfritt) och sallad med bladspenat, ruccola, gurka och tomat.

5 kommentarer:

Pia sa...

Gjorde lite liknande idag till lunch. Hade i lite röd currypasta (innehåller inga mjölkprodukter el. tillsattsämnen). Fick godkännt av barnen :-)

Maria sa...

SÅ gott !! Gjorde liknande som Pia fast med köttbullar igår ..;)
Kokosmjölk är riktigt gott i mat (och desserter) !!
:)

Cilla sa...

Röd currypasta är himla gott, det ska jag prova att ha i nästa gång :) Om barnen gillar så gillar även jag!

Cilla sa...

Köttbullar, det låter spännande :) Och kokosmjölk är verkligen gott och en riktig räddade i nöden nu när jag minskar på/utesluter mejeriprodukter. Du äter väl också lite paleoartat va Maria?

Maria sa...

Ja på mitt sätt!! Är inte så jättestrikt men försöker så gott det går. Är inte alltid så lätt att få ihop det med familjens önskemål men oftast går det väldigt bra!
Har tidigare ätit enl LCHF sen förra sommaren så övergången är ju inte så stor. Gott är det iaf!! Älskar laga mat .. och att äta den!
=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...